Vier, vijf en zesZo maar een paar cijfers, getallen, 4,5,6 maar gezamenlijk bevatten ze een zeer leerrijke les, mits we deze willen leren en niet vergeten waar het werkelijk omgaat.
4Mei herdenken we de gevallenen, de vele dode jonge mensen die hun leven gaven om onze vrijheid te geven, maar ook zij die tegen een overmachtige vijand met minimale middelen weerstand boden in een hopenloze strijd, niet te vergeten de mensen die met gevaar voor eigen leven hun nek uitstaken, terwijl de rest van Nederland lijdzaam toezag hoe medeburgers werden afgevoerd. 4Mei maakt me nimmer blij, ik denk dan aan al die witte rijen kruizen, eindeloos in hun eeuwige gelid, waarop namen en leeftijden staan, van jonge mannen die nooit meer een toekomst hebben gekend, maar wel een monsterlijk regime hebben getemd.
Dankbaar en ootmoedig buig ik mijn hoofd, voor zoveel moed en betrokkenheid in een titanenstrijd tegen een perfide systeem, dat als een zwarte deken over Europa lag, maar ook een vreemd gevoel, dat er mensen waren die zonder zich te verweren bogen voor vreemde heren, die samenspanden en uit naam van hun baan en functie zonder verzet handhaafden de vreemde wet en de democratie zonder probleem opzij werd gezet.
Nee Nederland was geen groots land dat zich dapper verweerde tegen de bezetter, de grote gemene deler ging aan de slag, men bouwde wegen, bunkers of deed gewoon zijn ding, enkelen, echt niet meer dan een zeer klein gedeelte stak zijn nek uit en bekochten het met de dood, of leefden in angst, zij vochten voor hun idealen zonder dralen, maar het waren er te weinig toch verdienen zij ons respect en diepe dankbaarheid.
5Mei ook dat maakt me niet blij, vrijheid is namelijk iets wezenlijks, geen feestgedruis of dolle pret, vrijheid is mogen zeggen wat je denkt, vrijheid is geen beknellend keurslijf van ambtelijke regels en angst voor wraak van mensen met lange tenen, vrijheid is het recht om een andere mening te hebben, maar ook een plicht om de mening van een ander te respecteren, want vrijheid is niet individualistisch, maar een gemeenschappelijk recht.
Vrijheid is ook het recht NIET te geloven, zoals een ander het recht heeft WEL te geloven, geloof mag nimmer de stok achter de deur zijn, ondanks onze zogenaamde christelijk joodse liberale cultuur, ook humanisten en atheïsten hebben recht op HUN vrijheid, anders ben je als ongelovige geknecht door hen die je opzadelen met vreemde wetten uit vreemde boeken, die NIETS met onze grondwettelijke vrijheden hebben te maken.
5Mei hoelang nog mogen we ons beroepen op de zogenaamde vrijheid die we op 4 mei zo dramatisch herdenken, waar zo velen hun leven gaven om ons die zo vel begeerde vrijheid terug te geven, want feest is het alleen als je je de offers realiseert die door de eeuwen heen vrijheid hebben gekost, maar ook bereid bent om zelf een offer te brengen om in vrijheid te kunnen en mogen leven.
Vrijheid is geen artikel in het schap van de supermarkt, noch een fantoom, vrijheid is het mogen hebben van een mening, je mogen ontplooien, het recht op zelfbeschikking en ja alleen dan ben je vrij als je niet geketend zit aan opgelegde dogma’s en vooroordelen, maar buiten je eigen vrijheid ook die van een ander respecteert.
Vrij zijn het klinkt zo eenvoudig en juist in zijn eenvoud is vrijheid één van de meest misbruikte woorden, want zijn we vrij, hebben we nog wel vrije keuzes, mogen we nog zeggen wat we denken en doen wat we zeggen.
6Mei ook die datum is beladen, toen op 6 mei 2002 om zes over zes, bleek wat vrijheid in Nederland betekende, een man met een mening, met een visie en een doel, werd door een moordenaarshand in dit vrije land vermoord. Maandenlang hadden de politici hem gedemoniseerd, uitgemaakt voor verkapte fascist en racist, alles leek geoorloofd, als men zijn opkomst maar kon afstoppen en zo schepte men het klimaat van de haat.
Vol = vol mag in een overvol land niet worden gepropageerd, je mag niet zeggen dat crimineel en onaangepast gedrag niet mag, je mag niet attenderen op vreemde gebruiken en wetten die botsten met onze verworven vrijheid, nee want dan heb je je dus duidelijk vergist en ben je in dit vreemde Nederland met zijn 4,5,6 mei data’s ineens een racist of een verkapte fascist.
Pim Fortuyn verdween van het toneel, maar de gieren in de politiek waren er als de kippen bij om zijn uitspraken, en agenda punten zich toe te eigenen, ineens was het geoorloofd om over de problemen te spreken, de menselijke maat was ineens niet meer gehaat, maar werd een vast item en ritueel van de regenten die allemaal uit zijn brede oeuvre een graantje meepikten.
Nu leven we in angst voor terreur, worden ineens homo’s weer geramd, opnieuw staat onze vrijheid ter discussie en op het spel, ditmaal niet door dreunende laarzen van een leger bruinhemden die hun superioriteitsgedachte van de Ubermensch verkondingen, maar van een schare religieuze aanhangers die alle vrijheden van de vrouwenemancipatie tot aan vrijheid van godsdienst of het gebrek eraan ondergeschikt willen maken aan een dwangmatige religie.
Vrijheid en vrede, ze schijnen op voet van oorlog te staan, want zonder vrede geen vrijheid en voor die vrijheid is strijd schijnbaar onontbeerlijk nodig, alleen willen we nog wel voor onze vrijheid op de bres staan, willen we de onderdrukking en het sluipende proces van knechting nog wel weerstaan of buigen we het hoofd omdat een stel regenten ons vrede heeft beloofd.
Bedenk dan wel door de eeuwen heen hebben regenten ons keer op keer vrede beloofd en het gevolg was dood en verderf, ellende en beperking van onze vrijheid, totdat men het juk met geweld, bloed, zweet en tranen afgooide en de kerkhoven vol nieuwe kruizen werden ingericht.
Vier, vijf en zes het is en blijft een droevige en traumatische les, hopelijk hebben we wat geleerd, maar het blijven voor mij droevige dagen vol onbeantwoorde vragen.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar